E

dilluns, 17 de setembre de 2012

LLIBRES DE TEXT. CAPÍTOL1


La metàfora de l’àliga i la granota

Aquests dies, els que tenim als fills i filles escolaritzats, hem hagut d'abonar, la majoria de nosaltres, una quantitat excessiva (i prohibitiva per a algunes famílies) pels llibres de text. Aquesta despesa està justificada des del punt de vista pedagògic? Segons la nostra manera d’entendre les coses, s’estan invertint molts diners (sumeu la despesa de totes les persones de totes les escoles de tot el país) en un material  innecessari i absolutament prescindible. Ho justifiquem a continuació.

Els nens i les nenes van a les escoles a aprendre. Totes i tots. Les investigacions neurològiques dels últims anys indiquen que  l’aprenentatge és un procés complexe.  No s’aprèn memoritzant continguts desvinculats de la pròpia experiència i allunyats del teixit cultural de la comunitat del qui està aprenent.  Perquè, doncs, en les escoles s’utilitzen els llibres de text? Perquè es bombardeja als i a les alumnes amb informacions descontextualitzades amb la hipòtesis optimista que, a la llarga, siguin útils tant a una nena de Badalona com a un nen de Massalcoreig, per exemple? Perquè basem l’aprenentatge dels nostres alumnes en llibres que contenen informacions deslligades de les seves vides quotidianes, allunyades de les seves vivències, experiències i motivacions, i , en alguns casos, que contenen informacions errònies o inclús sexistes?

Rita Levi- Montalcini, neuròloga i premi Nobel de medicina l’any 1986, afirma textualment:   

Les persones aprenem no perquè se’ns transmeti la informació sinó perquè construïm la nostra visió personal de la informació.

L’aprenentatge, per tant, és construcció. I aquest procés de construcció és personal. Per tant, totes i tots aprenem al nostre ritme, en funció de les nostres capacitats ,de les nostres motivacions i del nostre estil d’aprenentatge. I aquesta afirmació és ciència, no utopia. Perquè, doncs, en les escoles s’utilitza un llibre on  tots i totes accedeixen a la mateixa informació i on tots i totes han de resoldre els mateixos exercicis al mateix temps i de la mateixa manera?

La resposta a aquesta qüestió  és complexa. En aquesta entrada ens agradaria centrar-nos en el negoci  dels llibres de text. A qui beneficien els llibres de text? Als alumnes o als grans grups editorials?  Com s’utilitzen els beneficis obtinguts en les vendes? Us adjuntem un arxiu que parla sobre el tema. Fa posar els pèls de punta. No sé si hi estareu d’acord......

http://www.rebelion.org/noticia.php?id=121652

to be continued.....

1 comentari:

  1. Mira sabes que... que me has inspirado y este fin de semana voy a hacer galletitas... Besicos

    ResponElimina

Què hi dius?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...